Punkty za lojalność - Globtrotuar

Przejdź do treści

Menu główne:

Punkty za lojalność

PORADNIK > TRANSPORT
Lojalny i regularnie korzystający z serwisu firmy klient to kopalnia złota, zarówno dla biura podróży jak również dla linii lotniczej. By lojalność ta nie była narażona na pokusę ze strony konkurencji, firmy z branży turystycznej regularnie oferują swoim klientom różnego rodzaju bonusy w postaci upustów cenowych lub też  punktów  (mil), które można zamienić na dodatkowy serwis lub też dodatkowy bilet lotniczy. Do programu takiego zapisać się może każdy jednak  największy sens ma to w przypadku osób, które podróżują naprawdę dużo, np. łącząc wyjazdy turystyczne z podróżami służbowymi, zwłaszcza tymi w klasie business.

Globalne alianse
Wszystkie duże linie lotnicze są zrzeszone w tzw. sojuszach / aliansach, co pozwala im na eliminację dublujących się tras i znaczą redukcję kosztów. Benefitem takiego rozwiązania dla pasażerów jest bogatsza siatka połączeń i niższe ceny biletów. Do największych aliansów oferujących wspólne programy lojalnościowe należą: Star Alliance, SkyTeam oraz Oneworld.

ONEWORLD
Liczba linii lotniczych: 13
American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, LATAM, Malaysia Airlines, Qantas, Qatar Airways, Royal lordanian, S7 Airlines, Sri Lankan Airlines, Plus Fiji Airways (Oneworld Connect partner and so different rules may apply),
Royal Air Maroc (future member, expected mid-2020)
Liczba saloników: ok. 650
SKYTEAM
Liczba linii lotniczych: 19
Aeroflot, Aerolineas Argentinas, Aeromexico, Air Europa, Air France, Alitalia, China Airlines, China Eastern, Czech Airlines, Delta Air Lines, Garuda Indonesia, Kenya Airways, KLM, Korean Air, MEA, Saudia, TAROM, Vietnam Airlines, Xiamen Air
Liczba saloników: ok. 750
STAR ALLIANCE
Liczba linii lotniczych: 28
Adria Airways, Aegean Airlines, Air Canada, Air China, Air India, Air New Zeabnd, ANA, Asiana Airlines, Austrian Airlines, Avianca, Avianca Brasil, Brussels Airlines, Copa Airlines, Croatia Airlines, Egyptair, Ethiopian Airlines, EVA Air, LOT Polish Airlines, Lufthansa, SAS, Shenzhen Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, Swiss, TAP Air Portugal, Thai Airways, Turkish Airlines, United
Liczba saloników: ok. 1000
Ekonomia skali
Z oczywistych powodów przystępując do programu lojalnościowego warto wybrać tylko jeden z nich by zmaksymalizować liczbę zdobywanych punktów / mil.  Jako, że największym z sojuszy lotniczych jest Star Alliance, w którym działa również LOT, jest to opcja najbardziej oczywista.

O kartę lojalnościową wnioskuje się na stronie internetowej konkretnych linii lub na stronie sojuszu przy czym w momencie rejestracji otrzymuje się na zachętę określoną liczbę mil startowych. Wraz z ich sukcesywnym przyrostem zyskuje się wyższy status klienta, oraz stosowne przywileje, takie jak pierwszeństwo w odprawie, możliwość korzystania z odprawy przy stanowisku biznes, nadania dodatkowego bagażu (lub zwiększenie jego limitu) oraz dostęp do saloników Business Lounge.

Uzyskanie w ramach programu Miles & More statusu tzw. Frequent Traveller wymaga zdobycia ok.  35 tys. mil. Ich liczba zależna jest zarówno od długości odbytych w ciągu roku lotów jak również od klasy / ceny biletu  (lot na trasie Warszawa – Pekin – Warszawa = ok. 17 tyś kilometrów – można za niego uzyskać w klasie C (biznes) – 21 tyś mil podczas gdy w klasie Z (biznes), tylko 14 tyś mil.). Skąd ta różnica ? Otóż klasa (C) to bilet droższy, który można bezpłatnie anulować lub zamienić, podczas gdy klasa (Z) to bilet zakupiony w promocji i z wyprzedzeniem, który nie podlega zwrotowi.

Niestety tańsze bilety w klasie ekonomicznej najczęściej nie generują lub generują bardzo niewiele punktów lojalnościowych, podczas gdy za loty w klasie biznes i pierwszej klasie dostaje się nawet o 100% więcej punktów niż w klasie ekonomicznej.

Liczba mil zależy nie tylko od dystansu / klasy biletu oraz jego ceny, od przewoźnika, na którego pokładzie podróżujemy, a nawet od lotnisk docelowych. Jeżeli port wylotu oraz port docelowy znajdują się w różnych strefach milowych (lot typu „open jaw”), wykorzystanie mil następuje według zasad wyższej strefy milowej. Na stronach przewoźników znajdują się kalkulatory milowe, dzięki którym można sprawdzić, ile punktów zdobędziemy za dany lot, a także ile mil potrzebujemy, jeśli chcemy wymienić mile premiowe na bilet.

Zbieranie punktów czyli przewodnik kolekcjonera
Mile lotnicze można zdobywać nie tylko kupując bilety. Alternatywną metodą jest korzystanie z partnerskiej karty kredytowej np. Diners Club (tyle, że to w zasadzie tylko karta korporacyjna) lub karty Miles & More wydawanej przez mBank. Z kolei w Citi Handlowym można skorzystać z karty Premier Miles, dzięki której można zbierać punkty wymienialne na bonusy u takich przewoźników jak British Airways, Qatar Airlines, Etihad, Air France czy KLM. Warto również sprawdzić karty z logiem MasterCard, które również mogą pozwalać na generowanie pakietów „punków lotniczych”.

Punkty premiowe można zdobywać również za zakupy w sklepach partnerskich, przy okazji rezerwacji hotelowych czy wypożyczając samochód - przy czym w takim wypadku podczas zakupu, rezerwacji lub odprawy należy podać  numer karty lojalnościowej. Naliczenie punktów za odbyty lot odbywa się poprzez wypełnienie stosownego formularza  na stronie internetowej przewoźnika / programu (uwaga – do formularza potrzebne będą informacje z karty pokładowej – warto zrobić jej selfie).

Warto pamiętać, że mile premiowe wygasają – w zależności od programu – po okresie 12 do 36 miesięcy.

Karty płatnicze i mile lotnicze
Osoby korzystające z kart płatniczych, które „nagradzają” użytkowników punktami konwertowanymi na mile, powinny zwracać uwagę na zapisy regulaminowe. Przykładem może być historyczny regulamin kart Citibanku w którym zapisano, że mile pozyskane przez płatności kartowe nie ulegają przedawnieniu (podczas gdy standardowo w programie Miles & More trącą one ważność po 36 miesiącach).  Co więcej mile zgromadzone za zakupy kartą kredytową „chroniły bezterminowo” pozostałe mile zgromadzone za przeloty, jednak tylko jeśli punkty finansowe naliczane były i transferowane na konto Miles & More co najmniej raz w miesiącu. Jeśli wiec klient miał przerwę w realizowaniu transakcji o minimalnej wymagalnej wartości / ilości to tracił ochronę uprzednio zdobytych mil.
Odbieramy nagrody
Najbardziej popularnym bonusem za uzbierane punkty jest oczywiście kolejny bilet lotniczy, przy czym gratisowe bilety są zazwyczaj wydawane tylko na wybrane kierunki, a ich liczba na dany lot jest limitowana. Minimalna liczba mil, dzięki której można liczyć na bezpłatny lot to ok. 25 tyś, co wystarcza na lot po Europie w klasie ekonomicznej.

Gratisowe bilety nie są jednak zupełnie bezpłatne. Milami nie można zazwyczaj pokryć kosztów dodatkowych, które trzeba opłacić gotówką. Są to zazwyczaj opłaty lotniskowe, a czasami dopłaty paliwowe, co sprawia że przelot klasą ekonomiczną „za mile” często się nie kalkuluje. Za bardzo po¬dobną kwotę w gotówce można znaleźć bilet promocyjny.

Wysokości opłat dodatkowych nie da się do końca prze¬widzieć, ale można je ograniczyć unikając przesiadek (redukując liczbę opłat lotniskowych). Co istotne,  program Miles & More, daje możliwość opłacenia niektórych dodatkowych kosz¬tów / lotów milami. Stawka jest zawsze taka sama i wynosi 18 tyś. mil.

Czy to się opłaca ?
Jeśli na urlopy latacie czarterem z biurem podróży (a takie loty nie generują mil) lub też samodzielnie, ale zawsze w klasie ekonomicznej to zbieranie mil raczej nie opłaca się. Najpewniej nigdy nie nazbieracie ich tyle by udało się dzięki nimi dokonać zakupu darmowego biletu, ale mile można przecież „dobijać” be latania - płacą kartą bankową, dokonując rezerwacji oraz wynajmując auto (a tak zdobyte mile można wydać na loty w promocjach milowych organizowanych systematycznie przez Miles & More czy Flying Blue).
Matematyka jest jednak bezwzględna. Darmowy lot w granicach Europy wymaga uprzedniego zgromadzenia ok. 25-30 tyś mil, które można zdobyć dokonując zakupu „standardowych” biletów za  kilkanaście tysięcy złotych. Dla osób, które dużo latają biznesowo (ale raczej prywatnie niż korporacyjnie bo korporacja zabiera mile do firmowego budżetu) jest to możliwe, dla „Kowalskiego” raczej mało prawdopodobne.

Pomimo to opcja „oportunistycznego” zbierania nawet niewielkich ilości mil ma sens, pod warunkiem przeznaczania ich nie na bilety ale na tzw. dodatkowe usługi lotniskowe, takie jak podniesienie standardu lotu, czyli upgrade do klasy biznes lub możliwość korzystania z saloniku biznesowego na lotnisku.

Usługi dodatkowe
ONEWORLDSKYTEAMSTAR ALLIANCE
Status klienta
RUBY
SAPPHIRE
EMERALD
ELITE
ELITE PLUS
SILVERGOLD
Wstęp do saloniku

x*
x
x
x
Priorytetowa odprawa pasażera
xxxxx
x
 
Priorytetowa odprawa bezpieczeństwa


x
x
x*
 
Priorytetowa odprawa pasażera (check-in)

xxxx
x
Priorytetowa odprawa bagażu

x**
x**
xx
x
Preferencje w wyborze miejsca (pre-rezerwacja)
xxxxx

Wyższy priorytet na liście oczekujących (waiting list / standy-by)
xxxxxxx
Wyższy limit bezpłatnego bagażu

x***
x ****
xx
x**
Gwarancja rezerwacji na wyprzedany lot (no overbooking risk)




x

*    tylko saloniki biznesowe
**  z wyjatkiem lotów British Airways
*** dodatkowe 15kg do 23kg
**** dodatkowe 20kg
* na wybranych lotniskach do 20 kg
Zarządzanie milami i punktami

Jeśli zaczniecie zbierać punkty / mile warto zaopatrzyć się  w aplikację, która pomoże w zarządzaniu benefitami. Więcej na ten temat możecie przeczytać tutaj >

Jacek Zabielski 2019-06

Na bogato
Osoby dysponujące typowym budżetem premiowych mil zwykle wykorzystują je do nabycia kolejnego biletu lotniczego. Istnieje jednak niewielka grupa klientów, którzy dysponują „budżetem”, który uprawnia ich do korzystania z oferty premium. To min. dla takich klientów jakiś czas temu linia  United udostępniała serwis o nazwie Mileage Plus, za pomocą którego mogą oni wymienić mile na wyjątkowe przygody np. lot symulatorem odrzutowca (341 tys mil).

Dzięki milom można również ściągać pio¬senki z sieci. Członkowie programu Finair Plus mają dostęp do dedykowanego sklepu Sony Music, gdzie mogą wymienić mile na piosenki, natomiast program Frequent Flyer linii Qantas umożliwia jego członkom pobieranie utworów ze sklepu cyfrowego bandit.fm. Mile można także wymienić na kupon uprawniający do zakupów w internetowym sklepie muzycznym iTunes.
Punkty można również konwertować na luksusowe alkohole (np. 15 tyś punktów Avios w programie BA Executive Club wystarczy, by otrzymać trzy butelki markowego szampana).
Nie mniej popularną opcją jest też przekazanie punktów na cele cha¬rytatywne (zgodnie z deklaracją tej linii od 1996 r. członkowie jej programu lojalnościowego przekazali na szczytne cele ponad miliard mil).
Najpopularniejsze programy globalnych linii / aliansów lotniczych
MILES & MORE
Największy i najpopularniejszy program lojalnościowy w Europie i m w Polsce (należą do niego LOT, Lufthansa, Swiss i Austrian Airlines – obejmuje linie zrzeszone w Star Alliance). Członkiem M&M stajemy się po odbyciu pierwszego przelotu - po zdobyciu pierwszej mili statusowej i premiowej.  Strono intcrnetowa: miles-and-more.com

Gromadzenia mil
Mile są zdobywane za każdy przelot  w Europie 250-2,5 tyś. za lot w klasie ekonomicznej i maksymalnie 4 tyś. za lot w klasie biznes. Za lot transkontynentalny przysługuje tyle mil, ile wynosi odległość do pokonania. Klientom przysługuje  tyle samo mil statusowych co premiowych.

Odbieranie nagród
Mile można wykorzystać na dowolnej trasie przy czym bilet po Europie to min. 15 tyś. mil w klasie eko i 45 tyś. w klasie biznes. Loty transkontynentalne to 60 tyś mil w klasie eko i 105 tyś. w klasie biznes. Do biletu-nagrody system doliczy dodatkowe opłaty, które zazwyczaj trzeba opłacić gotówką – czasami jednak można to zrobić milami. Stawka wynosi wtedy 18 tyś. mil.

Status klienta
• Miles & Morę oferuje cztery poziomy członkostwa. Podstawowy, Frequent Traveller, Senator i Hon Circle. Aby otrzymać kartę Frequent Traveller, należy w ciągu roku uzbierać min. 35 tyś. mil statusowych lub odbyć min. 30 lotów jedną z linii członkowskich.
• Od poziomu Frequent Traveller zaczynają się przywileje, m.in. odprawa przy stanowiskach klasy biznes i dodatkowa sztuka bagażu.
BRITISH AIRWAYS EXECUTIVE CLUB
Program lojalnościowy linii British Airways - umożliwia zbieranie i wydawanie mil w liniach partnerskich, m.in. American Airlines, Iberii, Japan Airlines, oraz pozostałych zrzeszonych w sojuszu One World. Członkiem zostaje się po pierwszym locie. Program jest wart zainteresowania ze względu na wiele tras transkontynentalnych. Więcej informacji na www.britishairways.com/executiveclub

Gromadzenia mil
Mile premiowe nazywają się Avois, a statusowe Tiers. Za bilet w klasie eko na trasie Warszawa-Londyn przysługuje ok. 1,8 tyś mil (biznes x 2). Liczba punktów  Tiers na tej trasie może wynosić od 10 w klasie eko do 40 w klasie biznes. Za przelot transkontynentalny (Warszawa-Nowy Jork) przysługuje od 9 tyś. do 13 tyś. mil (zależy od klasy).

Odbieranie nagród
Mile Avois można wykorzystać na przelot na dowolnej trasie. Bilet po Europie kosztuje od 15 tyś. mil (klasa biznes to mile x 2). Przelot transkontynentalny to ok. 55 tyś. mil w klasie eko i 110 tyś. w klasie biznes. Do każdego biletu-nagrody system doliczy dodatkowe opłaty, które trzeba opłacić gotówką.

Status klienta
W programie Executive Club są cztery poziomy członkostwa: Blue, Bronze, Silver i Gold. Karta Bronze przysługuje za 2 loty dające 300 punktów Tiers lub za min. 25 dowolnych lotów British Airways. Status Bronze pozwala na szybszą odprawę i wejście na pokład samolotu.
FLYING BLUE
To program linii Air France i KLM - umożliwia zbieranie i wykorzystywanie mil także w liniach Delta. Członkiem stajemy się po odbyciu pierwszego przelotu, pierwszej mili statusowej i premiowej. Uczestnictwo w programie jest korzystne ze względu na europejskie i transkontynentalne rejsy z przesiadkami. Więcej informacji na: www.flyingblue.com

Gromadzenia mil
Mile są za każdy przelot, ich liczba zależy od odległości i klasy (lot z War¬szawy do Amsterdamu - od 374 mil w klasie ekonomicznej do 3750 mil w klasie biznes). Lot z Warszawy do Nowego Jorku w klasie ekonomicznej, saje 2,1 tyś. do 8,5 tyś. mil, w klasie biznes max. 21,3 tyś. mil. Klient otrzymuje  tyle samo mil statusowych co premiowych.

Odbieranie nagród
Mile można wykorzystać na przelot na dowolnej trasie, przy czym bilet w granicach Europy to kosz ok. 30 tyś mil (w promocji może być nawet o 50% tańszy, za to klasa biznes może kosztować nawet 90 tyś mil). Przelot transkontynentalny kosztuje ok. 50 tyś. mil w klasie ekonomicznej i 125 tyś. w klasie biznes. Do biletu-nagrody system dolicza dodatkowe opłaty, płatne tylko gotówką.

Status klienta
Program Flying Blue ma ztery poziomy członkostwa: lvory, Silver, Gold i Platinum. Do otrzymania karty Silver uprawnia min. 25 tyś. mil statusowych lub min. 15 lotów odbytych w ciągu roku. Status ten gwarantuje przywileje podobne jak w Miles & Morę. Z kartą Silver nie ma jednak bezpłatnego wstępu do saloników na lotniskach.
EMIRATES SKYWARDS
Program linii lotniczych Emirates – umożliwia także zbieranie mil za przeloty wykonywane dla Emirates przez innych przewoźników (np. australijski Qantas). Członkiem jest się po odbyciu 1 przelotu - po zdobyciu 1 mili statusowej i premiowej. Program jest atrakcyjny ze względu na dalekie rejsy Emirates do Azji czy np. Australii. • Strona internetowa: www.emirates.com/skywards

Gromadzenia mil
Mile przysługują za każdy przelot (Warszawa-Dubaj = 3 tyś. mil w klasie ekonomicznej i do 10,5 tyś. w klasie biznes).
Za przelot z przesiadką, np. na trasie Warszawa-Bangkok w klasie ekonomicznej, dostaniemy 6 tyś. do 12 tyś. mil, w klasie biznes max. 21 tyś. mil. Mile premiowe i statusowe otrzymuje się w tej samej proporcji.

Odbieranie nagród
Mile można wykorzystać na przelot na dowolnej trasie. Bilet do Dubaju kosztuje 45 tyś. mil (Eco)  i 90 tyś. mil (Business). Przelot z przesiadką, np. do Bangkoku, będzie kosztował ok. 75 tyś. mil w klasie ekonomicznej do 150 tyś. w klasie biznes, Do każdego biletu-nagrody Emirates dolicza dodatkowe opłaty, które trzeba zapłacić gotówką.

Status klienta
W Emirates Skywards są cztery poziomy członkostwa: Blue, Silyer, Gold i Platinum. Karta Silver, przysługuje za min. 25 tyś, mil statusowych w ciągu roku lub min. 25 lotów. Karta Silver oznacza priorytetową odprawę oraz większy limit bagażowy. Z kartą Silyer wejdziemy też do wszystkich saloników biznesowych na lotnisku w Dubaju

 
Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem (*)
2 komentarze

Maria
2019-11-27 13:59:28
Latam bardzo często liniami ekonomicznymi, głównie Wizzair. Minimum 1x w m-cu. Co oprócz zniżki 20% w ich klubie mogę jeszcze uzyskać? Zaznaczam,ze np. w tym m-cu lecialam dwukrotnie w to i z powrotem. Tak bywa często,ze przylatuję np na 2 tygodnie, a za 10 dni po powrocie wylatuję ponownie. Uda się coś jescze uzyskać i jak to zrobić? To są podróże prywatne, nie biznesowe.
Maria
2019-11-27 13:59:40
Latam bardzo często liniami ekonomicznymi, głównie Wizzair. Minimum 1x w m-cu. Co oprócz zniżki 20% w ich klubie mogę jeszcze uzyskać? Zaznaczam,ze np. w tym m-cu lecialam dwukrotnie w to i z powrotem. Tak bywa często,ze przylatuję np na 2 tygodnie, a za 10 dni po powrocie wylatuję ponownie. Uda się coś jescze uzyskać i jak to zrobić? To są podróże prywatne, nie biznesowe.
(C) Jacek Zabielski kontakt@globtrotuar.pl
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego