Jak spakować samochód - Globtrotuar

Przejdź do treści

Menu główne:

Jak spakować samochód

EKWIPUNEK > WALIZKA CZY PLECAK
Bagażnik wewnętrzny
Pakowanie samochodowego bagażnika powinno wyglądać podobnie jak pakowanie plecaka. Najcięższe pakunki (butle (gazowe / nurkowe), namiot, elementy dmuchane (pontony, kajaki) należy układać na dnie bagażnika jak najbliżej oparcia tylnej kanapy.  Lżejsze bagaże należy umieść nad cięższymi, jednak jeśli wystają one poza oparcie kanapy, a w aucie nie ma kratki lub siatki odgradzającej bagażnik od części pasażerskiej, to należy je przytwierdzić pasami.

Oczywiście powyższej zasady należy przestrzegać tylko o tyle o ile rozmiar ciężkiego ekwipunku pozwala na jego zmieszczenie w ograniczonej przestrzeni bagażnika – jeśli tak nie jest - alternatywą pozostaje bagażnik zamontowany na dachu. Niestety jest to znacznie mniej bezpieczna alternatywa bo im niżej znajdzie się środek ciężkości auta, tym bezpieczniej będzie się ono zachowywało podczas pokonywania zakrętów.
Podczas pakowania samochodu zawsze trzeba brać pod uwagę pesymistyczny scenariusz, uwzględniający zachowanie bagażu w wypadku incydentu drogowego, gdyż w razie kolizji, już przy prędkości 50 km/h, niezamocowany przedmiot może zadziałać z siłą odpowiadającą nawet 50-krotności jego masy. W praktyce oznacza to, że 5 kilogramowy plecaczek może przy dużej prędkości złamać oparcie fote¬la i zabić siedzącego na nim pasażera. Równie zabójczy efekt mogą mieć zwykłe butelki, nawet te plastikowe, które jeśli są pełne potrafią wystrzelić niczym pocisk z działa, zwłaszcza jeśli leżą swobodnie na półce pod tylna szybą. Miejsca tego nie należy również wykorzystywać jako „schowek” na samochodową apteczkę.

Mata do bagażnika
Osoby intensywnie eksploatujące bagażnik wewnętrzny powinny rozważyć  wyposażenie go w dodatkową matę, która ułatwi utrzymanie przestrzeni ładunkowej w czystości.  Ochroni ona materiał obiciowy przed zabrudzeniem i zamoczeniem (np. mokry ekwipunek kempingowy, narty, sanki, buty narciarskie) co może prowadzić do  rozwoju pleśni i nieprzyjemnego zapachu. Mata ochroni również od zabrudzeń przez przewożone w bagażniku płyny eksploatacyjne (olej, paliwo) które pozostawiają praktycznie nieusuwalne plamy.

Maty, ze względu na materiał z jakiego zostały wykonane, można zasadniczo podzielić na trzy typy.

Mata antypoślizgowa (gumowa) - optymalna do celów transportowych, zabezpiecza ciężkie przedmioty przed przesuwaniem się na zakrętach i podczas hamowa¬nia. Maty tego typu są elastyczne, dobrze wykonane zaś ich cena oscyluje w granicach 100 zł. Warto zainwestować w matę o wysokim rancie, które lepiej utrzymuje ociekającą z bagażu wodę / płyny.

Mata plastikowe – optymalna do przewozu zwierząt o niskiej cenie (ok. 50 zł). Jej cechą charakterystyczna bywa nieprzyjemny zapach tworzywa z jakiego została wykonana oraz sztywna struktura.  Zaletą maty tego typu jest łatwość w utrzymaniu czystości (plastikowy  materiał nie chłonie wody, łatwo z niego zmyć brud).

Mata piankowa - mata uniwersalna, elastyczna, bezzapachowa nie posiadające jednak cech materiału antypoślizgowego. Miękki materiał  dobrze układa się do kształtu podłoża więc łatwo się je wyjmuje do czyszczenia.  Maty tego typu najlepiej sprawdzają się w codziennej eksploatacji zaś ich cena oscyluje w granicach ok. 120 zł.

Bagażnik dachowy
Remedium na ograniczoną objętość bagażnika wewnętrznego może być oczywiście bagażnik dachowy. Więcej na ten temat możecie przeczytać tutaj > (typy, ceny, montaż). Warto pamiętać, że w przypadku niektórych aut miejskich dopuszczalne obciążenie relingów dachowych to tylko 50 kg, przy czym od limitu tego trzeba odjąć wagę bagażnika bazowego (belki to 4-5 kg) oraz wagę wanny dachowej (10-15 kg).  Oczywiście auta terenowe mogą przewozić ładunki ważące nawet powyżej 100 kg (warto jednak dokładnie zweryfikować ten parametr zwłaszcza dla aut wynajmowanych bo ten sam model ze stalowym dachem może mieć inną nośność niż wersja z opcjonalnym dachem szklanym.
Warto też pamiętać, że przeładowany lub źle wyważony bagażnik dachowy istotnie pogarsza właściwości jezdne pojazdu.

Przyczepa
Niektóre z naszych wypraw urlopowych wymagają wyposażenia którego nie da się zmieścić  do żadnego bagażnika. W takim wypadku jedyną opcją pozostaje przyczepa (transportowa lub kempingowa) lub też specjalny typ stelażu (np. na rowery) montowanego nad hakiem. Montując tego typu osprzęt  warto pamiętać, że w większości aut maksymalny dopuszczalny nacisk na kulę haka wynosi zaledwie 50 do 75 kg. Limit ten jest stosunkowo niewysoki (waga bagażnika rowerowego to 15-20 kg plus trzy rowery o łącznej wadze ok. 20 kg) jednak trzeba pamiętać, że stelaż tego typu musi sprostać obciążeniom dynamicznym, „oddalonym” od środka ciężkości pojazdu. Zbyt duża waga „na haku” może bardzo łatwo rozhuśtać dowolne auto osobowe.

Wpływ dodatkowego ładunku na prowadzenie auta
Oczywistą konsekwencją zwiększonej masy auta jest spadek jego osiągów (prędkość, przyspieszenie), zwiększenie zużycia paliwa, wydłużenie drogi hamowania oraz zmieszenie stabilności. Poprawny sposób rozłożenia bagażu może zminimalizować niektóre z powyższych mankamentów.

Regulacje prawne
Auto powinno być pakowane nie tylko w sposób bezpieczny, ale i zgodny z art. 61 Kodeksu drogowego, który stanowi, że ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazd. Ładunek w/na pojeździe należy umieścić tak aby:
1) nie powodował on przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;
2) nie naruszał stateczności pojazdu;
3) nie utrudniał kierowania pojazdem;
4) nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony, ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabez¬pieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu.

Ładunek wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu powinien być oznaczony. Dotyczy to również ładunku wystającego poza tylną płaszczyznę obrysu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m. Ładunek wystają¬cy z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładun¬ku. Ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m.

Mandaty za przeładowanie
Przeładowanie pojazdu (przekroczenie do¬puszczalnej masy całkowitej) grozi mandatem od 20 do 500 zł, bez punktów karnych. Umieszczenie w samochodzie ładunku w spo¬sób naruszający stateczność pojazdu to kara od 20 do 500 zł, bez punktów karnych. Umieszczenie w pojeździe ładunku w sposób utrudniający prowadzenie pojazdu: od 20 do 500 zł, bez punktów karnych. Umieszczenie w samochodzie ładunku w sposób zasłaniający światła lub urządzenia sygnalizacyjne: 200 zł. bez punktów karnych. Umieszczenie ładunku w sposób zasłaniający rejestrację: 100 zł, bez punktów karnych.

Kierowca vs. pasażer
Osobą odpowiedzialną za poprawne rozmieszczenie bagażu, z formalnego punktu widzenia, jest oczywiście kierowca. Nie oznacza to jednak, że o temat ten nie powinni zatroszczyć się, w dobrze pojętym własnym interesie, również pasażerowie.
Na sposób pakowania bagażu warto szczególnie zwracać uwagę w wypadku gdy jako pasażer (lub też kierowca - zmiennik) korzystamy z usług niewielkich touroperatorów w krajach egzotycznych, poruszając się busami lub też samochodami terenowymi, zwłaszcza w terenie górskim. Pojazdy takie bywają czasami mocno przeciążane, szczególnie poprzez umieszczanie większości bagażu na dachu. Taki sposób załadunku może być bardzo niebezpieczny w przypadku gdy pęka opona, co na szutrowych drogach nie jest niczym nadzwyczajnym. Miałem wielokrotnie okazję widzieć tragiczne skutki wypadków przeciążonych pojazdów, jak również sam ich doświadczyć i proszę mi wierzyć, że lepiej do takiego pojazdu nie wsiąść niż się w nim rozbić.

Jacek Zabielski 2019-10
 
Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem (*)

Brak komentarzy
(C) Jacek Zabielski kontakt@globtrotuar.pl
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego