Hotelowe gwiazdki - Globtrotuar

Przejdź do treści

Menu główne:

Hotelowe gwiazdki

PORADNIK > ZAKWATEROWANIE
Większość państw europejskich, począwszy od 2009 r., klasyfikuje swoje  hotele wg. ujednoliconych standardów wypracowanych zgodnie z tzw. inicjatywą  Hotelstars Union.

W państwach takich jak Polska, Węgry czy Holandia ocena hoteli jest obowiązkowa i bardzo restrykcyjna. Z kolei w Niemczech, Austrii, Francji czy Wielkiej Brytanii poddanie się certyfikacji jest dobrowolne, w Skandynawii nie jest wymagane w ogóle. W Grecji częściej niż gwiazdki spotyka się litery - kategoria L przeznaczona jest dla obiektów klasy deluxe, litery A, B, C odpowiadają kolejno hotelom 4-,3-, 2- gwiazdkowym.

Tym samym nawet na starym kontynencie oznaczenie   jakimi posługują się hotele należy traktować z pewną rezerwą.  Im dalej od Europy tym zazwyczaj większa niepewność co do zakresu serwisu jaki formalnie mają gwarantować hotelowe gwiazdki.
Dubaj - Palma Jumeirah - Hotel Atlantis. Luksusowy, pięciogwazdkowy kompleks hotelowy będący częścią osiedla Palm Jumeirah. Hotel stanowią dwie wieże, połączone mostem, mieszczące 1539 pokoi. Do głównej części Palm Jumeirah można dostać się kolejką ze stacji na terenie kompleksu. Znajduje się tu również aquapark o powierzchni 160 tys. m², ośrodek konferencyjny oraz 1900 m² powierzchni handlowo-usługowej. Hotel posiada tzw. "Zatokę Delfinów" (Dolphin Bay) o powierzchni 45 tys. m²
W przypadku krajów takich jak Egipt czy Turcja, oraz niektórych krajów basenu Morza Śródziemnego (Grecja, Tunezja) od podanej w ofercie ilości gwiazdek warto odjąć jedną, zważywszy na specyfikę lokalnego rynku. Warto również zwrócić uwagę, jeśli jest taka możliwość, na sprawdzenie kiedy dany obiekt został zbudowany. Z oczywistych powodów trzy gwiazdki z lat 80-tych to zupełnie inny standard niż 3-gwiadki z roku 2010 r. Uwaga ta dotyczy wielu hoteli na Costa del Sol, na Majorce jak i w meksykańskim Cancun, które wygląda jakby w sporej części zatrzymało się w latach 70-tych XX w.

Gwiazdy i gwiazdeczki
Sama koncepcja gwiazdek została zapożyczona dawno temu od markowych trunków, które oznaczano takim symbolem z zależności od okresu leżakowania oraz jakości „napitku”. Im więcej gwiazdek tym oczywiście lepszy produkt.

Niektóre hotele zamiast gwiazdek mogą stosować oznaczenie w formie kluczy (apartamenty) lub też w jakieś mniej typowej formie (słone, wielbłądy etc.). W wypadku tych drugich oznaczeń należy liczyć się z tym iż jest to zazwyczaj próba sztucznego zawyżenia klasy obiektu hotelowego.

W zależności od standardu odzwierciedlonego  liczbą gwiazdek hotele można podzielić na turystyczne, apartamentowce wczasowe, hotele średniej klasy oraz hotele luksusowe.  Standardowo stosuje się 5 stopniową skalę, jednak są też takie kraje, w których hotelom przyznaje się od 2 do 5 gwiazdek (m.in. Malta). W wyjątkowych przypadkach hotel może otrzymać nawet 7 gwiazdek, jak na przykład luksusowy Burj Al Arab w Dubaju oraz Emirates Palace w Abu Zabi. Ceny w tych ekskluzywnych hotelach są jednak adekwatne do liczby gwiazdek czyli astronomiczne. Do hoteli takich nie da się nawet wejść z ulicy – można jednak to zrobić pod warunkiem skorzystania z hotelowej restauracji, ale ciastko i kawa kosztują wtedy  ok. 80 dolarów. Nie skorzystałem pozostając przy opcji obejrzenia hotelu z zewnątrz.
Dubaj - Hotel Burj Al Arab. Jeden z najwyższych i najbardziej luksusowych hoteli na świecie. Budynek hotelu stoi na sztucznej wyspie położonej 280 m od plaży w Zatoce Perskiej. Kształtem przypomina żagiel, ma 321 m wysokości, co czyni go najwyższym budynkiem świata niezawierającym pomieszczeń biurowych oraz najwyższym budynkiem hotelowym świata. Hotel posiada wyłącznie apartamenty, których w sumie jest 202. W budynku znajduje się kilka restauracji – w tym Al Muntaha („najwyższa” lub „ekstremalna”), umiejscowiona w dobudówce zawieszonej 200 m nad poziomem morza, i Al Mahara („ostryga”), położona pod wodą – dwa baseny, muzeum, biblioteka, lądowisko dla śmigłowców oraz kilkupiętrowe akwarium z prawdziwą, żywą rafą koralową. Całość, wewnątrz i na zewnątrz, ozdobiona jest niezwykle złożonymi fontannami i kaskadami wodnymi. Nocą obiekt oświetlany jest światłem o stale zmieniających się kolorach.

Najbardziej miarodajnym systemem oceny hoteli są gwiazdki, którymi posługują się duże, międzynarodowe sieci hotelowe. To taki sam standard jak w McDonaldsie .. może i jest to wariant nie najsmaczniejszy, ale od Nowej Zelandii po RPA – taki sam.

Komu jedynkę, a komu piątkę
Obiekty jednogwiazdkowe  spełniają jedynie podstawowe wymagania – pokoje posiadają łóżko, szafę, umywalkę, a także łazienkę, która może jednak znajdować się poza pokojem.
W hotelach dwugwiazdkowych  każdy pokój musi mieć osobną łazienkę, w której znajdą się szafka, lustro oraz łazienka. Do dyspozycji powinien być także telefon, telewizor czy restauracja.
Izrael. Jerozolima - Hotel King David. To tu zaczał się konflikt na Bliskim Wschodzie. Hotel został wybudowany przez rodzinę Moseri – wpływowych i bogatych Żydów z Kairu i Aleksandrii Siedmiopiętrowy budynek z 200 pokojami oddano do użytku w 1931 roku. W 1938 roku władze Mandatu Palestyny zarekwirowały południowe skrzydło budynku w celu zakwaterowania w nim sztabu wojskowego oraz administracji brytyjskiej.  22 lipca 1946 r. hotel stał się celem zamachu bombowego zaplanowanego przez żydowskich bojowników w wyniku którego zginęło 91 osób w tym 28 Brytyjczyków, 41 Arabów, 17 Żydów i 5 przedstawicieli innych narodowości. Dziś wielu historyków wysadzenie Hotelu Król David uważa nie tylko za moment który zdecydował o oddaniu terenów Palestyny w ręce Żydów ale i początek terroryzmu jako metody walki politycznej na tym terenie.
Największym zainteresowaniem turystów cieszą się hotele 3-gwiazdkowe,

Zakres usług i wyposażenia (***/****/*****)

Jedzenie w hotelu
W hotelach 1-3-gwiazdkowych dopuszcza się sprzedaż napojów z automatów, w recepcji lub dostępność kawy i herbaty w pokojach. W hotelach 4-5-gwiazdkowych wyma¬gane jest zapewnienie gościom sprzedaży gorących napojów przez całą dobę. W pokojach hoteli 4- i 5-gwiazdkowych muszą być minibary (uwaga na nowoczesne automatyczne minibary, które potrafią po kilku sekundach po podniesieniu puszki ze stojaka doliczyć taki produkt do rachunku).
W hotelach od trzech gwiazdek wzwyż musi funkcjonować restau¬racja. W hotelach w standardzie od 2 do 5 gwiazdek powinien być bar lub kawiarnia. Wszystkie hotele muszą świadczyć usługę podawania śniadania, w innym wypadku hotelami już nie są.

Room service / sprzątanie
W hotelach 3-5-gwiazdkowych room service musi być dostępny co najmniej 18 godzin na dobę. Pokój powinien być sprzątany codziennie lub na życzenie w każdej kategorii hotelu. Pościel i ręczniki powinny być zmieniane co 3 dni lub na życzenie w hotelach 1-3-gwiazdkowych, a w hotelach 4-5-gwiazdkowych codziennie, chyba że sam gość zadecyduje inaczej.
W praktyce hotele starają się do takiej operacji zniechęcać klientów min. przez różne systemy informowania o tym jak bardzo każda taka operacja niszczy środowisko. To prawda, jednak moim skromnym zdaniem hotelarze powinni, zamiast „żerować” na sumieniu klientów, zaoferować im minimalną redukcję opłaty hotelowej za niedomaganie się wymiany ręczników. Efekt zapewniony tak jak i obopólne zadowolenie.

Łazienka
Hotel z minimum 3-ma gwiazdkami musi prowadzić sprzedaż kosmetyków, nie musi w nie za darmo wyposażać łazienki. Pomimo to w hotelu tej klasy turysta zazwyczaj znajdzie darmową  szczoteczkę i pastę do zębów. Suszarka do włosów znajdziemy już w większości hotelowych łazienek, choć obowiązkowa jest tylko w obiektach 4- i 5-gwiazdkowych. Dodatkowo w tych ostatnich wymagana jest także waga i te¬lefon w łazience.

Artykuły różne
W obiekcie z co najmniej trzema gwiazdkami powinny być artykuły pi¬śmiennicze, nato¬miast  żelazko w pokoju nie jest obowiązkowe w żadnym hotelu. Można je jednak czasem wypożyczyć na recepcji choć z oczywistych powodów hotel woli oferować płatny serwis – wypiorę / wyprasuję.
W krajach o ciepłym klimacie bezwzględnie trzeba weryfikować to czy w hotelu jest klimatyzacja (sam wiatrak nie wystarczy!) oraz czy jest w nim sejf. Niestety póki co są one standardem raczej w hotelach 4-5 gwiazdkach niż w 3.  

Basen i usługi dodatkowe
W hotelach 4- i 5-gwiazd-kowych wymagane są co najmniej dwa rodzaje usług rekreacyjnych spośród m.in. basenu, jacuzzi, sauny, siłowni czy solarium. Wiele hoteli o standardzie 3+ świadczy dodatkowe usługi takie jak: budzenie, pralnia,  zamawianie taksówek, sprze¬daż biletów na imprezy kulturalne czy informacja turystyczna. Większość z nich pozostaje opcją ekstra płatną.

Namibia. Hotel Swakopmund powstał z przebudowanej stacji kolejowej i kasyna. Obiekt zbudowany w stylu wilhelmińskim w 1902 r. dla linii kolejowej do Windhoek, Obecnie mieści się w nim hotel, centrum wystawiennicze i kasyno.
Internet
Żadne przepisy nie gwarantują bezpłatnego internetu w związku z czym są hotele (nawet te 5-gwiazdkowe) które liczą sobie dodatkową opłatę za dostęp do wi-fi.  Osobiście uważam, że opcja ta dyskwalifikuje hotel jako taki nie tyle ze względu na cenę tej usługi co ze względu na jej charakter. Czy ktoś każe wam płacić w hotelu oddzielnie za dostęp do wody czy publicznej telewizji ? Gdyby tylko spróbował natychmiast wypadł by poza rynek!

Ufaj i sprawdzaj … nie ma to jak opinia innych klientów
Niezależnie od liczby gwiazdek jaką hotel publikuje na swojej stronie internetowej / w katalogu warto go sprawdzić zapoznając się  z opiniami na jego temat w Internecie oraz w apkach / serwisach typu TripAdvisor, Booking.com, Holidaytheck, Hotels.com, Trivago.com.  Jeśli negatywne opinie się powtarzają to zapewne są zasadne.

Wybierając hotel zwracaj uwagę nie tylko na gwiazdki
Cena czyni cuda, ale z reguły im niższa cena tym proporcjonalnie niższy standard hotelu. Nie mniej krytyczne bywa położenie hotelowego obiektu (ten daleki od centrum, plaży, tuż pod pasem startowym z widokiem na plac budowy na pewno będzie tani, ale czy na pewno akurat tego szukamy na urlopie?).

Jacek Zabielski 2019-06
Taszkient - Mustaqilik. Główny plac miasta i słynny jeszcze z czasów radzieckich hotel Uzbekistan.
Sielsko i egzotycznie – niewielki hotel na wschodnim wybrzeżu Madagaskaru.
Macao, The Venetian Resort Hotel – kopia hotelu i kasyna stojącego w Las Vegas. Budynek ma 39 pięter, niemal 980 tyś m2 powierzchni użytkowej i 3 tyś pokoi ! Hotel to jednak tylko dodatek do kasyna, które jest największe na świecie. Wyposażono je w   ponad tysiąc stołów hazardowych i siedem tysięcy automatów do gier. Hotel wyposazono w teatr Cirque de Soleil mogący pomieścić 1,8 tys. widzów, 350 sklepów, ogromną powierzchnię przeznaczoną na wystawy i stadion na 15 tys. osób. W hotelu i kasynie pracę znalazło 16 tys. ludzi.
Chiny, Guilin - Hotel Lakeside Inn. Z dachu budynku codziennie wieczorem po fasadzie budynku spływa sztuczny wodospad. Szerokość strumienia wody to 73,5 metra, a wysokość 40 metrów. Taka lokalna atrakcja turystyczna … może i kicz, ale imponujący.
 
Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem (*)

Brak komentarzy
(C) Jacek Zabielski kontakt@globtrotuar.pl
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego